Spousta lidí se teď ozývá s výkříkama: „Jó to jsem chtěl udělat už dávno!“, „Vyfoukli mi nápad!“ a i pár jedinců mezi Kriplama se jednu chvíli touto myšlenkou „intenzivně“ zabývalo. Myšlenkou vybudovat českou databázi her. A z čista jasna to tu máme. Memphis byl jediný, kdo nezůstal u věčných keců a slibů a se svým bratrem se do toho pustili.

Tak na začátku by asi bylo dobré se čtenářům trošku představit. Kdo tedy jsi? :)
Jmenuji se Marek Zeman a už od počátků své internetové existence používám přezdívku Memphis. Je mi čerstvých 20 let a momentálně jsem úspěšně zakončil první ročník na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně – obor Informatika. Samozřejmě mám rád počítačové hry a asi jako každý nepohrdnu dobrým filmem či hudbou (nezávisle na žánru). Od těchto multimediálních vjemů si rád pročistím hlavu jízdou na kole nebo jiným sportem.

Co tě vedlo k vytvoření této databáze? Proč teď? Má ještě cenu dělat v dnešní době takovéhle projekty, když existuje spousta podobných projektů v angličtině, kterou každý hráč alespoň částečně ovládá?
K vytvoření databáze mě vedlo hlavně to, že jsem neměl co hrát. Respektive nevěděl co hrát. Stránka, kde by hry hodnotili a psali názory sami uživatelé by v té době můj problém nejspíše vyřešila. Od toho se pak začaly odvíjet další nápady – databáze vytvářená hráči atp. Jistě, máme tu spoustu zahraničních webů (GameRankings, MobyGames…), ale všechny se na můj vkus až moc soustředí na průměrování různých recenzí (ať už webů či papírových časopisů), hodnocení uživatel je odsunuto na druhou kolej a jejich komentáře často někde schované. Napadlo mě udělat to přesně naopak.

Jenže je nejen spousta databází her v angličtině, ale už i každá česká stránka má v podstatě svoji vlastní databázi. Jaký má potom smysl tato samostatná, neprofesionálně doplňovaná databáze?
Různých databázi a katalogů her je samozřejmě spousta, ale troufám si říct, že naše databáze zaplňuje, alespoň na českém webu, celkem velkou mezeru. Máme tu velké weby, které jsou skvělým zdrojem informací a produkují obvyklé články jako preview a recenze. Jsou určitě užitečné, ale uživatel je spíše pasivním přihlížejícím – může maximálně diskutovat ve fóru. Pak tady máme malé komunitní weby a fanstránky, kde hráči rozebírají dopodrobna svou oblíbenou hru. Naše databáze leží myšlenkově někde mezi tím – zabývá se všemi počítačovými hrami a zároveň dává uživateli velkou šanci ji ovlivnit a podílet se na jejím obsahu. Tím ovlivněním nemyslím jen číselné hodnocení hry a komentáře, ale také přidávání a editaci her. Pokud se něco uživateli obsahově nelíbí, může to prostě změnit, záleží to jen na něm.

Jak dlouho jste DH vyvíjeli? Ve dvou lidech, kteří navíc musí studovat, to muselo dát docela práci.
Databázi jsem programoval sám a trvalo mi to něco přes rok. Byla to dlouhá doba a jak to tak bývá, morálka často byla u bodu mrazu a všechno šlo pomalu a kazilo se. Ale nakonec se to, o hodně později než se předpokládalo, podařilo. Se školou naštěstí nebyl problém i přes to, že jsem jí věnoval minimum času – prázdný přednáškový sál by mohl vyprávět. ;-) Druhý administrátor Falagar poskytoval hlavně cenné rady a nápady, které mi vývoj mnohdy hodně ulehčily, jindy zase ztížily, protože jsem musel realizovat stále nové a nové myšlenky…:)

Máš (máte) nějaký cíl, jakého byste chtěli dosáhnout, kdy budete absolutně spokojení se svým výtvorem?
Absolutně spokojen asi nebudu nikdy, což je u každého projektu motivací k jeho zlepšování. Jinak můj cíl byl původně takový, že chci zrealizovat web, na kterém se díky jeho obsahové rozsáhlosti budu ztrácet a nacházet nové věci i já, jakožto jeho tvůrce. To se mi splnilo daleko dřív než bych čekal, už teď spoustu her na databázi ani neznám a žasnu nad tím, co o nich ostatní píšou – databáze mě herně vzdělává už teď a to je teprve na začátku. Když tak nad tím přemýšlím, měl bych si dát nový, asi trochu velkolepější cíl…:)

Proč tvorbu databáze přenecháváte na hráčích? S takovou se tam neobjeví moc nezávislých/neznámých her, nebo her z okrajových žánrů.
Myslím si, že je to právě naopak. Já osobně se sice považuju za celkem zkušeného hráče, ale když tak sleduju, jaké hry přidávají, hodnotí a komentují ostatní, začínám o sobě trochu pochybovat. :) Sám bych do současné podoby nedostal databázi asi nikdy a podle mě je uživatelský obsah její největší výhodou – hráčů je opravdu moc a jak je známo, víc lidí víc ví. Příklad: Někdo hraje válečné hry a rozumí jim, tak je přidá a s velkou pravděpodobností to udělá opravdu dobře, protože je to jeho oblíbený žánr a vyzná se v něm. Někdo odehrál spoustu starých her a dokáže je s láskou a přitom objektivně popsat. Oba tyhle typy už na databázi máme a sami se můžete přesvědčit, že některé hry jsou zpracovány opravdu precizně, což by, jak já říkám, „defaultní“ popis distributora těžko kdy nahradil.

Co se týče nezávislých a neznámých her, myslím, že je tento systém také výhodou. Představte si situaci, kdy jako mladý vývojový tým freewareovek vydáte svoji první hru. Rozhodně ji budete chtít zviditelnit. Není problém ji přidat do databáze, popsat si ji (administrátoři už popis pohlídají, aby byl objektivní) a dostat ji do povědomí. Hráči, často znudění novými mainstreamovými tituly, uvidí novou hru, co nehráli a půl úspěchu už je na světě.

Samozřejmě tvorba databáze hráči má také své nevýhody – je třeba důsledně kontrolovat, zda popisky nejsou zkopírované, opravovat chyby a celkově působit jako síto, které by ven mělo pouštět jen kvalitně zpracované profily her. Stojí to čas a někdy je to vážně dřina, nicméně myslím, že to stojí za to.

Nebojíš se lživých informací a neobjektivity u velkých titulů? Fanboyové tak mohou ničit databázi…
Lživých informací v popisech her se nebojím, vždy se najde někdo jiný, kdo hru hrál, který případné nesrovnalosti opraví. Co se týče dávání příliš vysokého (což je celkem v pohodě) a nesmyslně nízkého (což už tak v pohodě není) hodnocení, tyto vlivy asi nejde eliminovat. Zbývá jen doufat, že ta „normální“ část uživatel bude ve většině a v průměru se tyhle výkyvy minimalizují.

Nechceš do databáze přidat možnost seznamu recenzí na různých webech, odkaz na Metacritic/GameRankings, záložku s videi apod.? Užitečná by byla i vyhledávací funkce „Podobné hry“…
Ano, některé z těchto věcí už jsou v plánu a jsou to další logické kroky v rozvoji databáze. Čas, kdy budou nasazeny, si však netroufám odhadovat – mám v plánu poměrně dost věcí a mám ve zvyku stavět na pevných a odladěných základech, proto nejdříve budu pilovat současné funkce.

Myslíš si, že je vůbec možný dosáhnout na databázi her (libovolný) objektivity, resp. že může zprůměrováním 100 subjektivních názorů vzniknout „objektivní“ hodnocení?
S tou „objektivitou“ je to těžké a mně osobně už diskuze subjektivita vs. objektivita celkem unavují. Já jen vím, že když má hra průměrně 90% ze 100 hodnocení a druhá 70% ze 100 hodnocení, tak ta první se nejspíš většině líbila víc (ideálně porovnávat v daném žánru). Znamená to, že se bude víc líbit i vám? To rozhodně ne, ale řekněme, že máte vyšší pravděpodobnost. Hodnocení je pomocník, který značně zjednodušuje komplexní názor na hru – ten obvykle najdete v komentářích, podle kterých už je lehčí vytvořit si náhled na hru, samozřejmě když je jich dostatečné množství. Nějakou „vyšší objektivitu“ bych v průměru hodnocení uživatel asi nehledal.

Jaký přínos mají podle tebe herní databáze celkově? Pro jaké lidi je taková databáze určena?
To je jednoduché, určena je hlavně pro hráče. Můžou si nalézt nové hry ke hraní, hodnotit ty odehrané nebo si o nich poklábosit s ostatními. Někoho baví o hrách psát, někoho o nich číst. Je to prostě další stránka na netu, kde se můžete zabavit způsobem, jaký vám vyhovuje. Přínos by taky, doufám, mohl být pro menší vývojáře, jak už jsem zmínil v jedné z předchozích otázek.

Zatím DH funguje bez jakýchkoliv reklam. Jak dlouho myslíš, že to vydrží? Přece jen se jedná o velký projekt, který časem neutáhnete z vlastní kapsy.
Ano, je to tak. Reklamy už při spuštění jsem zavrhl hned v počátku, neboť pro nás by měly nulový přínos a uživatele jen otravovaly. Časy, kdy jsem na každý svůj nově udělaný web hned vrazil reklamu, už jsou naštěstí pryč. Nicméně je celkem jasné, že tenhle stav není udržitelný navždy – projekt se financovat nějak musí. Budu čekat až databáze nabere větší návštěvnost a s ní snad přijdou nějaké zajímavější nabídky, které by pokryly náklady a třeba i zaplatily ty stovky hodin práce, které jsem do databáze investoval. Toto řešení má poměrně velkou nevýhodu v tom, že až tento čas přijde, tak to pro uživatele bude asi celkem šok. I přesto mi však připadá toto řešení lepší.

Čekal jsi takový úspěch? Za ani ne dva týdny od spuštění je v databázi hodně přes 300 her a takřka stejný počet čeká neustále na schválení.
Upřímně jsem ho opravdu nečekal. Jedeme něco přes týden a v databázi je už přes 400 her. Když jsem se nad tímhle zamýšlel před spuštěním, odhadoval jsem 400 her někdy na konci roku 2008, Falagar se zamyslel a souhlasil. Aktivní zájem uživatel o přidávání her mě doslova zaskočil. Už ale cítím, že tempo trochu klesá a začínáme rychleji (nebo alespoň stejně rychle) schvalovat, než se přidává. Což jsem i celkem rád, protože jsem se teď místo vylepšování a programování nových funkcí musel chtě nechtě soustředit na schvalování.

Za jak dlouho myslíš, že se databáze dočká alespoň 2000 her? Zatím to totiž vypadá, že klidně už do měsíce :)
Tak optimistický bych asi nebyl, to by se asi ani nestihlo schválit. Tempo přidávání bude pravděpodobně neustále klesat. Ale myslím, že na zmíněném konci roku 2008 by 2000 her být mohlo, nebo rovnou 2008?:) Každopádně na podobné předpovědi jsem po fiasku zmíněném v minulé otázce už opatrný.

Tak to by bylo asi vše. Přejem hodně štěstí do skvěle rozbíhajícího se projektu a díky za rozhovor!
Taky díky a přeji Kriplům totéž!

Databázi najdete tady: www.databaze-her.cz