Proč? Vždyť krom samotných her je v herním průmyslu tak málo zábavy, že by ochuzení nás, hráčů, o ty naše konzolové války muselo vést k nevyhnutelné vlně depresí. Vůbec stačí se podívat na diskuse pod herními novinkami, články a hned je jasné, že bez více konzolí na trhu by tato fóra den ze dne víceméně ztichla, a opět by se probudila k životu až pod článkem typu „Zabíjel kvůli Halo. Řídil školní autobus, zatímco si hrál na svém PSPčku GTA. 80 mrtvých.“

Ale teď zase vážně. Jedna konzole všem káže? Jako u všeho tu máme dvě strany mince. Podle té lesklejší strany bysme si s vyvolenou konzolí nemuseli dělat starosti jako „Kdy už vyjde port té špičkově vypadající hry?“. Nic takového, jelikož jedna konzole znamená taky jediné místo, kam všichni vývojáři budou chrlit svoje výtvory. Od Nintenda a jeho Maria, Segy a Sonica, přes Sony a God of War, Microsoft a Gears of War, až po Rockstar a jeho super gamesu Manhunt. Všechno krásně na jednom místě, bez nutnosti platit desetitisíce za další konzole. Jaké jsou další výhody? Odpadá žonglování s konzolemi, vždyť na stejné krabičce rozehraju jak Sonica, tak Dead Space. A to je asi tak vše, ale jsou to rozhodně velmi pádné důvody pro unifikaci konzolí.

Důvodů proti je ale víc, i když ani jeden z nich není takového kalibru, aby se vyrovnal jedinému z předchozího odstavce. Tak tedy zaprvé, nikdo z nás není tak bohatý, aby si dovolil kupovat všechny AAA hry, co za něco stojí. A to jich je na každé ze současných konzolí tolik, že, pokud profesionálně nekradete, není šance, abyste je měli všechny do jedné. Jistě, musíte některé, a zvláště ty exkluzivní na jiných konzolích, oželet, ale takový je už život – vše mít nemůžete. Každá z dnešních konzolí má svoje vlastní exkluzivní série, o kterých si dopředu můžete nastudovat vše potřebné, abyste si nakonec vybrali tu správnou. Navíc i tvůrci her si uvědomují, že hráč má většinou pouze jedinou konzoli, tak se občas vynasnaží to oběma (Nintendo proteď vynechejme) skupinám jaksi vynahradit. V praxi to vypadá tak, že na Playstation vyšel Metal Gear Solid, Ubisoft proto začne pracovat na velmi podobné hře (Splinter Cell), která po pár letech vychází i na konkurenčním X-Boxu. Všichni fanoušci taktických stealth akcí jsou spokojeni, nikdo není tímto fenoménem nezasažen a konkurenční boj se už jen stará o to, aby nejnovější díly MGS a SC byly pokud možno co nejlepší („Ta rivalita!“, kterou upevňuje navíc to, že každá série vychází exkluzivně na jiné konzoli).

Jedna superkonzole může být na první zamyšlení věc nevídaná, ale na to druhé… Představte si, že už nebudete mít možnost fandit svojí oblíbené konzoli (nic jako oblíbená konzole už nebude existovat). Už nebudete s takovou zálibou vyhlížet herní konzolové novinky, protože už dopředu budete mít stoprocentní jistotu, že ten titul bude i na ten váš unifikovaný přístroj. Tím pádem úplně zmizí jakékoliv nadšení ze zpráv typu jako, že právě oznámili port LBP na X-Box nebo Gears of War na PS3! Nuda, šeď, novinkáři to brzy zabalí, a když ne oni, tak to zabalí čtenáři. Ne asi úplně, ale už tak aktivně nebudou klikat na novinkovou sekci, jako to dělají dnes.

Hry jsou o zábavě, ale i o zážitku. Horko těžko si dokážu představit, že bych hrál Maria na Playstationu a bavil bych se, aniž bych při tom měl „divný“ pocit. Každá konzole má svoji tvář, to své portfolio, do kterého se ostatní hry snaží když ne zapadnout, tak alespoň se mu přiblížit – pojetím hry, atmosférou, stylem grafiky, čímkoliv. Je pravda, že poslední dobou to už zdaleka neplatí, „next-gen“ konzole svoji tvář ztrácí díky stále častěji uplatňované multiplatformové politice, ale stále tu jsou série, které prostě za to fandění stojí. Na PS3 je to např. Gran Turismo, MGS, na X-360 zase Forza a třeba Halo. V případě zavedení jedné ošklivé konzole fandění určitě nezmizí, ale co zmizí, tak je to jakékoliv zapálení pro značku. Kdyby všichni nosili Nike, byla by to nuda… ne. Byla by to přímo katastrofa!