Nejlepší telenovela na světě
Už nepotřebuju číst další knihy, koukat na nový filmy a hrát jiný hry – v MGS4 člověk prožije skoro vše.
Ano, samozřejmě jsem věděl, že série Metal Gear Solid je ohromnej příběhovej kolos, kde vztahy jednotlivejch postaviček přípomínaj zamotaností Divokýho anděla (dle potřeby doplňte libovolný název jihoamerické telenovely), kde najdem pomalu na každym patníku vznosný silný kecy a ideje vystřižený jak z projevu americkýho prezidenta, kde příběh nesleduje nudný banality obyčejnejch lidí, anébrž v první řadě osud a vývoj celýho lidstva a kde hlavní postava Solid Snake aurou dokonalosti dalece překonává Ježíše Krista. To všechno jsem věděl. Stejně mě ale překvapila obsáhlost a detailnost metal gearovskýho univerza, jehož počátek se datuje v MG encyklopedii už někdy do začátku 20. století. Sledování příběhový časový osy navíc připomínalo zajímavý shrnutí dějin uplynulýho století, cinknutý trochou těch konspiračních teorií a převratnejch technologickejch vynálezů. Zkrátka výklad o původu, povaze, podobě a blízkym vývoji našeho světa. Zajímavější než Bible, řekl bych. Navíc za svět Metal Gearu se jeho autor nestydí a vehementně se k autorství hlásí a musim se přiznat, že Kojimovi tak trochu závidim.
Ten pocit z úspěšný konstrukce kolosálního díla, jež bylo nutno skládat dílek po dílku, postavu po postavě až najednou vzniklo ‚něco‘, co v sobě obsahuje jak ztvárnění nejniternějších lidskejch pohnutek (sebeobětování, touha ovládat, láska, snaha zlomit osud), tak především atraktivních události globálního významu – totální kontrola toku informací, novej hnací motor ekonomiky v podobě válek a vzestup soukromejch žoldáckejch společností. Zkrátka univerzum dle mýho gusta, ve kterym se lze libovolně přehrabovat a vyzobávat podobnost s reálnym stavem světa. Což třeba se Star Wars a tamníma breberkama a chlupatejma příšerama zas tak moc možný neni. Každopádně dělat MGS sérii Američan, schytal by za ty tuny patosu ránu lahví Coca-Coly. Japonci jsou magoři, a tak jim projde všechno. Díkybohu.
Že MGS4 se rovněž výborně hraje, to snad psát ani nemusim. Nakonec, her, co se výborně hrajou, je mnoho. Her s výbornym příběhem je míň. Her s výbornym příběhem, jeho špičkovou prezentací (na úrovni filmu) a výbornou hratelnosti je nejmíň. Možná proto, že tvůrci při vyvíjení takovýho kolosu tvořej jednak videohru, kde se publikum baví posunem panáčků (hratelností), jednak film (celková délka filmečků v MGS4 se údajně pohybuje kolem 6 hodin) osvětlující zašmodrchaný příběhový pozadí? Každopádně kombinace hry a filmu zdá se býti funkční, velice funkční.
Nejnovější komentáře