Víte co mě na drtivé většině herních Kickstarterů štve? Velké oči. Jakmile se zjistí, že je daná hra “on fire” a všichni tam přihazují jako šílení, utrhnou se autoři ze řetězu. Přepnou do slibovacího módu a do jednoho ouška nám našeptávají hory, do druhého doly a metličkou nám mažou medík kolem huby. Stretch goaly bobtnají a slibují obří hru netušených rozměrů. Víc postav, víc lokací, mechanik, bossů… No není to sexy? Inu, je. Ale jen do určité míry.

Nedílnou součástí snad každé kreativní tvorby je přece i jakási revize, ladění už hotového a často i nekompromisní odsekávání slabých částí. Stačí si přečíst libovolný postmortem. Skoro pokaždé tvůrci vyhazují prvky, mechaniky, postavy nebo i úrovně, které se tam prostě nehodily. Málokdy se o tom dozvíme při normálním vývoji ještě před vydáním, často až v postmortemech.

Ideálním příkladem budiž třeba můj oblíbený StarCraft II. Blizzard z Wings of Liberty vysekal před vydáním i komplet hotové jednotky, které veřejně představil na videích, schopnosti měnily jednotky jak ponožky a vůbec se to celé upravovalo a předělávalo. Balancovalo. Proč tenhle proces není u Kickstarterů? Dobrou hru nedělá množství obsahu, ale jeho kvalita. A ta se těžko bude pilovat a ladit ve chvíli, kdy vám hra pod rukama roste jako z vody a datum vydání se blíží.

Proto jsem hrozně rád, že měl někdo koule udělat jeden stretch goal vyloženě bez obsahu. Jen polish, ladění, úprava, vyťukání hry k dokonalosti. Jde o úchvatně vypadající Hyper Light Drifter. Tvůrci chtěli 27 tisíc dolarů jako cíl. V pátek jsem o tom psal novinku na Games a v té chvíli měli nějakých 29 tisíc. Teď už překonali hranici 170 tisíc. Stretch golas přibývají, ale nejsou nijak divoké. A právě na 160 tisíci dolarech je “More refinement and shine to the game! + support programmer to speed dev!”

Hurá. Žádné neustálé přidávání nových dungeonů, úrovní, tříd a funkcí. Jde vidět že pánové mají vizi a za tou si jdou. Vyloženě obsahově hra nabobtnala jen v prvních stretch goalech. Očividně nepůjde o žádnou monstr hru, ale o malou a krátkou, ale zato vymazlenou hru. Teď jen aby to nepodělali… Držím palce!